Succesvol Transformeren, Reorganiseren en Herstructureren in zeven stappen

Wat maakt een transformatie, reorganisatie of herstructurering van een organisatie of bedrijf een succes? Matthieu Tak, ervaren herstructureerder en associé van Boer & Croon, beantwoordt deze vraag. Hij is samen met Boer & Croon en acht associés een nieuwe transformatie- en herstructureringsgroep gestart en verklaart het succes door zeven persoonlijke stelregels te hanteren.

Wij starten altijd met een intake van twee tot zes weken. Dit is afhankelijk van de situatie en de complexiteit van de organisatie en de opdracht. Onze analyse is gericht op uitvoering, wij stropen de mouwen op en richten ons op duurzame implementatie en borging. We komen met een plan van aanpak waar de opdrachtgever achter staat. Wij tekenen voor een toekomst van het bedrijf. Om dit te realiseren zijn wat mij betreft minimaal de zeven onderstaande regels nodig.

  1.  Staar je niet blind op de initiële opdrachtbeschrijving

De initiële opdrachtbeschrijving is vaak niet volledig of vanuit één visie ingekleurd. De focus ligt bijvoorbeeld op kosten, ‘zorg dat er personeel wordt geschrapt.’ Vaak is dat ook nodig maar meestal is er meer aan de hand en moet je kijken naar de markt, de producten, de innovatie. Om een duurzame oplossing te vinden moet je op zoek gaan naar het onderliggende probleem en dat oplossen.

  1. Vraag door om tot het onderliggende probleem te komen

Je moet de onderneming willen snappen. Wat is de core business en wat zijn de core producten? Welke klanten zijn winstgevend en welke verlieslatend? Welke markten moeten we behouden en welke schrappen? Vragen die zeker de revue passeren tijdens onze intake. Om deze te beantwoorden gebruiken we al het aanwezige materiaal, cijfers, jaarrekeningen, rapporten, eerdere reviews (zoals een IBR). Maar net zo belangrijk is het om de organisatie in te duiken en met de mensen te spreken.

  1. Praat niet alleen met de top maar speel ook de undercover boss

Wil je antwoorden op bovenstaande vragen dan moet je de cultuur leren kennen. Niet alleen praten met de top, maar juist met de insiders van het bedrijf. Ga bij de koffieautomaat staan, spreek met het MT, werk een nacht mee in de ploegendienst. Betreft het retail? Ga mystery shoppen, speel undercover boss! Pak alle lagen om de reële problemen van de organisatie te doorgronden.

  1. Je moet bereid zijn om weg te lopen

Volg je deze stappen, dan kom je tot een goede analyse van het echte probleem en kan je aan de slag met duurzame oplossingen. Soms is dit een onpopulaire boodschap. Waar de ‘oplossing’ eerst helder was – het schrappen van personeel – blijkt de onderliggende uitdaging complexer. Die moet je bespreekbaar durven maken. Komen we er in de gesprekken niet uit, dan moet je bereid zijn om de opdracht te beëindigen. Wij staan als transformatie- en herstructureringsgroep van Boer & Croon voor kwaliteit en duurzame geïmplementeerde oplossingen.

  1. Stroop de mouwen op en implementeer duurzame oplossingen

Is de opdrachtgever akkoord met de analyse? Mooi, dan wordt het tijd om te implementeren. Stel een projectteam samen waarmee je de herstructurering of transformatie doet. Neem hierin niet alleen MT-leden mee, maar ook de ‘onofficiële leiders’ binnen de organisatie. Ook belangrijk, neem HR mee en zorg dat zij de durf en ruimte krijgen om op strategisch niveau mee te praten. Stel een heel concreet actie plan op met meetbare (tussen-) resultaten en zorg dat dat heel strak wordt uitgevoerd.

Belangrijk is om te beseffen dat reorganiseren en innoveren geld kost en dat de kosten voor de baat uit gaan. Je redt het niet met alleen zo weinig mogelijk geld uit te geven. Je moet kijken naar de einddoel, waar wil je eindigen? Mijn ervaring leert dat je 10% tot 20% kan snijden zonder invloed op de bedrijfsvoering. Maar om te verbeteren en weer succesvol te worden moet je ook investeren, als daar geen geld voor is zul je je doel niet bereiken?   

  1. Communiceer transparant en ga de weerstand niet uit de weg

Draai niet om de – vaak impopulaire – boodschap heen. Men weet al waarvoor je komt dus ga de weerstand niet uit de weg. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Maar behandel mensen met respect, ga de moeilijke gesprekken niet uit de weg en geef iemand de ruimte en tijd om te reageren en te komen met vragen.

Wees transparant in je communicatie en communiceer tijdig. Ook wanner je nog niet alle antwoorden hebt en geef ook dat aan. Wanneer je transparant communiceert over je manier van werken en het proces dan neem je veel onzekerheid weg.

  1. Het werk moet je raken

Je moet een drive hebben om dit werk te doen en bereid zijn om heel hard te werken. Ik werk met intrinsieke normen en waarden en vind het belangrijk om de opdracht helder te krijgen voor zowel mezelf als de organisatie. Er zullen altijd slachtoffers vallen en die pijn moet te rechtvaardigen zijn. Het gaat tenslotte over mensen. Alleen snijden terwijl dat niet de continuïteit van het bedrijf waarborgt, daar doe ik niet aan mee. Voor de mensen die achterblijven moet er ook een toekomst zijn. Voor mij moet het eindresultaat altijd bestaan uit echte en duurzame oplossingen. Met die insteek ben je een succesvolle herstructureerder.

Deze aanpak, de waarden die wij delen als groep en het onderlinge klankbord zijn voor mij de belangrijkste redenen dat de transformatie- en herstructureringsgroep van Boer & Croon zo succesvol is.

Meer weten over de Transformatie & Herstructureringsgroep? Neem dan contact op met partner Jos Zandhuis, via j.zandhuis@boercroon.nl of met associé Matthieu Tak, via m.tak@boercroon.nl.

Delen

Deze website maakt gebruik van cookies om u een zo goed mogelijke gebruikerservaring te geven. Ga hiermee akkoord door op accepteren te klikken.