Strategy & Transformation
De aanleiding
In 2023 zijn kosten voor reparatieonderhoud en gevelonderhoud gestaag gestegen, terwijl de prestatieresultaten, zoals doorlooptijden, huurderstevredenheid en gereedheid van projecten, achterblijven bij de verwachtingen.
Het doel van Ymere is om de huurderstevredenheid te verhogen door het verkrijgen van inzicht, grip op de kosten en het doorvoeren van structurele verbeteringen in het reparatieonderhoudsproces.
De vraag
Ymere heeft Boer & Croon gevraagd om twee strategische en operationele uitdagingen op te lossen, namelijk:
- De grondoorzaken van de kostenstijgingen van het reparatie- en gevelonderhoud boven water te krijgen en na te gaan of deze kostenstijgingen mogelijk te vermijden zijn, en;
- Het reparatieonderhoudsproces onder de loep te nemen en advies te geven over procesoptimalisatie, inefficiënties eruit te filteren en verbetering in interne en externe samenwerkingen.
De aanpak
Onze aanpak bestond uit:
- een kostenanalyse, en;
- doorlichting van het reparatieonderhoudsproces.
Gedurende het onderzoek hebben we een uitgebreide documentanalyse uitgevoerd, met een focus op kosten, offertes en facturen. Daarnaast hebben we ook interviews gehouden met medewerkers en workshops georganiseerd om verschillende perspectieven te verzamelen. Ook hebben we met verschillende functies die een rol hebben in het proces een dagdeel meegelopen. De uitkomsten van dit deel van het onderzoek zijn vervolgens besproken en gevalideerd in gesprekken met het management. We hebben hierbij gekeken naar organisatie, proces, systemen en ketensamenwerking met externe partijen.
Team
Wij zijn aan de slag gegaan met een multidisciplinair team van Boer & Croon bestaand uit vier collega’s van verschillende senioriteit en expertises. In dit geval is er een eindverantwoordelijke, een project lead, een financieel analist en een operationeel specialist. Dit alles in nauwe samenwerking met collega’s van Ymere.
Het resultaat
Potentiële kostenbesparingen van meer dan 15% van het reparatieonderhoudsbudget door circa 30.000 reparaties inclusief kosten te analyseren, incrementeel te verbeteren en door optimalisatiemogelijkheden voor het integrale onderhoudsproces voor te stellen.
Get it done
Dit is een typische Boer & Croon opdracht omdat de nadruk ligt op zowel praktisch advies waar gelijk impact mee gemaakt kan worden als op lange termijn doelen. Boer & Croon is altijd in staat om naast het uitbrengen van advies ook in co-creatie met de klant het advies te implementeren.