Hoe je samen met jouw team Operational Excellence succesvol maakt

Met Operational Excellence stel je de klant centraal. Dat is waar tegenwoordig iedere organisatie naar streeft. Maar hoe kan je samen met de uw team Operational Excellence tot een succes maken?

Het startpunt van Operational Excellence trajecten ligt bij “tastbare” operationele problemen zoals een te lange doorlooptijd (lead time), hoge voorraadgroottes (inventory) of een onvoorspelbaar proces (out of control). Anderzijds ligt het bij een reactieve, afwachtende organisatiecultuur (bijvoorbeeld door een te grote afhankelijkheid van externe expertise) waarmee de continue verbetercultuur bij de eigen medewerkers tekort gedaan wordt. Hoe wordt dit aangepakt? Door op de ontwikkeling van beide zijden in te zetten.

Boer & Croon doet dit door zelf het goede voorbeeld te geven en de medewerkers hierin mee te nemen.  Meetbare resultaten op “harde” en “zachte” vlakken worden geraakt. Ook zorgt het ervoor dat de klantorganisatie en haar medewerkers in staat zijn om toekomstige problemen zelf te kunnen oplossen.

Leading by example

Boer & Croon’s aanpak kenmerkt zich  onder andere door het principe leading by example. De operationele problemen van de klant worden snel en doortastend onderzocht en verbeterd door zelf gestructureerd en probleemoplossend aan de slag te gaan. Tijdens dit proces zal er breed gecommuniceerd worden over de aanpak, de betrokken medewerkers en de behaalde concrete resultaten om de gehele organisatie en haar medewerkers te enthousiasmeren over het traject en de methodieken. Hiermee wordt het spreekwoordelijke vuur aangewakkerd om andere (operationele) problemen te identificeren en middels een gestructureerde systematiek te verbeteren.

Hierbij wordt ingezet op de ontwikkeling van medewerkers én managers waardoor toekomstige problemen door de medewerkers in de eigen organisatie, de experts in hun eigen werkveld, opgelost kunnen worden. Boer & Croon erkent daarnaast de belangrijke schakelrol van managers om ook de juiste aansturing te geven, die daadwerkelijk een continue verbetercultuur en eigenaarschap bij de medewerkers faciliteert. Door de ontwikkeling van eigenaarschap en de probleemoplossende aanpak wordt ervoor gezorgd dat ze voor toekomstige problemen zelf overbodig wordt!

De vloer op!

Voor de Operational Excellence trajecten worden de meest geschikte mensen ingezet. Afhankelijk van de situatie kunnen dit Young Executives, Managers en/of Interim Managers en C-level Executives zijn. Young Executives vinden snel verbinding met medewerkers en pellen het operationele probleem tot de kern af. Managers weten hoe zij projecten uitvoerbaar maken om op pragmatische en effectieve wijze tot het beste resultaat te komen. Tenslotte kunnen de ervaren Interim Managers en C-level Executives sleutelrollen in het management of de directie van de organisatie invullen, indien nodig.

Tijdens Operational Excellence trajecten zijn de Young Executives en Managers niet meer dan noodzakelijk in een kantoorruimte te vinden. De mensen van Boer & Croon stropen hun mouwen op, gaan de werkvloer op en gaan samen met de hele organisatie aan de slag!

Meetbaar “hard” én “zacht” resultaat

De mensen van Boer & Croon staan bekend om hun resultaatgerichtheid en gaan veel verder dan het opleveren van een adviesrapport. Ook tijdens Operational Excellence trajecten zullen behaalde resultaten zichtbaar en meetbaar worden gemaakt. Hoewel operationele problemen soms met “harde” KPI’s worden uitgedrukt, zoals voorraadgroottes, doorlooptijden en terugverdientijd, meet Boer & Croon ook de “zachtere” resultaten in uw organisatie, zoals de ontwikkeling van de interne verbetercultuur met de Operational Excellence volwassenheid (maturity). Door het vaststellen van een begin- en eindpunt is er een duidelijk en meetbaar instrument waarmee de medewerkers en bedrijfscultuur zichtbaar groeit.

Geïnteresseerd?

Met de Operational Excellence wordt een oplossing bedient in een breed scala aan sectoren: gezondheidszorg, financiële- en zakelijke dienstverlenging, transport en logistieke, maatschappelijke organisaties, onderwijs en openbaar bestuur, retail en FMCG, ICT & high tech en energie & utilities. Binnenkort lichten we onze aanpak verder toe middels een uitgebreid verslag van één van onze opdrachten.

Geïnteresseerd in de mogelijkheden voor het verbeteren van uw operatie of om uw klanten meerwaarde te bieden door Operational Excellence? Marnix Reijgersberg en Paul Stoop vertellen u er graag meer over!

Stel uw vraag aan:

Marnix, per mail via M.Reijgersberg@boercroon.nl of per telefoon op +31 (0)6 10 08 10 03.
Paul, per mail via P.Stoop@boercroon.nl of per telefoon via +31 (0)6 23 54 83 77.

Delen

Deze website maakt gebruik van cookies om u een zo goed mogelijke gebruikerservaring te geven. Ga hiermee akkoord door op accepteren te klikken.