Wat was de uitdaging in de organisatie?
Binnen de Medische Dienst was de strategie, governance structuur en verdeling van taken onduidelijk. Dit heeft ervoor gezorgd dat er onderlinge spanning is ontstaan binnen de organisatie.
Wat zie jij als de succesfactoren om tot deze impact te komen?
- Een open en neutrale houding t.o.v. alle stakeholders om tot een objectief advies te komen
- Gevoelige onderwerpen bespreekbaar maken tijdens de werksessies met alle betrokken stakeholders
- Buiten de feitelijke kennis ook de menselijke kant meegenomen in het nieuwe strategische ontwerp
Welke concrete impact heb je gerealiseerd?
- Een missie en visie van de Medische Dienst geformuleerd, aansluitend op die van het Rode Kruis
- Consensus over welke taken bij de het doel van de Medische Dienst passen
- Besluitvormingsprocessen vastgesteld, op basis van financiële en strategische overwegingen, in crisis en dagelijkse gang van zaken
- Consensus over de invulling en verantwoordelijkheden per (nieuwe) functie.
Welke aanpak/rol heb jij (en je team) gespeeld in dit traject?
Ik heb samen met een collega de rol van strategisch consultant ingevuld. In deze rol ging ik met alle stakeholders in gesprek om informatie te vergaren over de huidige en gewenste situatie. Deze informatie heb ik gebruikt als input voor het organiseren van strategie- en governance werksessies. Daarnaast was ik verantwoordelijk voor het schrijven van een adviesplan voor een toekomstbestendige Medische Dienst, waarvan de missie en visie aansloot op die van het Rode Kruis.