
Wat was de uitdaging in de organisatie?
Een financieel besparingsprogramma voor 20 miljoen euro moest worden opgezet om de benodigde (her)investeringen voor de komende jaren te kunnen doen. Tevens bleek ingrijpen op de bedrijfsvoering van Bernhoven nodig om een toekomstbestendige bedrijfsvoering te garanderen.
Wat zie jij als de succesfactoren om tot deze impact te komen?
- Snel redesign van change & communicatie strategie en opzet stakeholdermanagement om rust terug te brengen in de organisatie en bij stakeholders
- Snelle opzet van doelstellingen met een reporting tool om te sturen op doelstellingen
- Nieuwe manier van projectmanagement geïntroduceerd om projecten succesvol te kunnen implementeren
- Nauwe samenwerking Raad van Bestuur en programmamanager.
Welke concrete impact heb je gerealiseerd?
Het opzetten van een besparingsprogramma voor de ombuiging van circa 20 miljoen in 2022/2023 waarvan in 2022 reeds 11 miljoen besparing is gerealiseerd. Daarnaast het neerzetten van randvoorwaardelijke condities (met name digitalisering van zorgprocessen en bedrijfsvoeringsprocessen) voor verdere besparing, en het opleveren van een reporting structuur voor de komende jaren.
Welke aanpak/rol heb jij (en je team) gespeeld in dit traject?
Ik heb als strategisch programmamanager een programma opgezet en daarnaast stakeholdermanagement en change & communicatie ingericht. Het programma bevatte met de volgende componenten:
- Review van inkoopmanagement
- Personeelsreductie
- Optimaliseren en digitaliseren van zorg- en bedrijfsvoeringsprocessen
- Opbrengsten maximaliseren.