Sluit

AevesBenefit, Het NIC en Boer & Croon samen op de perrons

Twintig AB&C collega’s hielpen Max met een onafhankelijke beoordeling van de (door Boer & Croon bedachte) inzet van beveiligingsassistenten op de NS-stations. Geen alledaagse klus, maar wel verfrissend en belangrijk: als dit project van de rails zou lopen zou een deel van het treinverkeer plat komen te liggen.

Station utrecht centraal van bovenaf gefotografeerd

Afschalen is ondenkbaar
Max Walda: ´De druk op de arbeidsmarkt laat zich ook gelden bij de NS. Er is sprake van een enorm tekort aan conducteurs. Zo groot, dat in november vorig jaar werd geconcludeerd dat de dienstregeling moest worden afgeschaald. Afschalen betekent dat je onder een bodemwaarde komt en niet het vervoer van alle miljoen dagelijkse reizigers kunt garanderen. Dat is natuurlijk ondenkbaar en daarom werd Boer & Croon gevraagd om hier een oplossing voor te vinden. We hebben gekeken naar kantoor- en extern personeel. Veel treinen worden door twee conducteurs bemenst vanwege de sociale veiligheid van de reiziger en het NS personeel. Wat nu als we één van de twee op een andere trein zetten en naast de conducteur een externe beveiligingsassistent inzetten?´

Op zoek naar de kink in de kabel
´Een gedurfd plan, zeker omdat een volwaardige conducteursopleiding zeer intensief is en 16 weken beslaat. Om nog maar te zwijgen van de bijna onmogelijke opgave voor een beveiligingsbedrijf om ineens meer dan 350 beveiligers te leveren. Maar omdat wij gewend zijn om dingen voor elkaar te krijgen is dit in 2,5 maand toch gelukt. We merkten echter al snel dat het lastig was om samen met een extern bedrijf op een trein een operatie te runnen. Er gingen dingen mis en besloten snel in te grijpen. Om een goed beeld te krijgen van wat wel en wat niet goed ging hebben we snel 20 medewerkers van Boer & Croon, Aeves Benefit en het NIC gevraagd om de stations af te gaan waar de beveiligingsassistenten werken voor een assessment.’‘De collega’s moesten goed kijken naar de ontvangst van de reizigers en optekenen wat hun algemene indruk van de externe beveiligingsassistenten is. Vervolgens spraken ze deze aan om hen te vragen hoe ze het werk vonden gaan en waar ze mee zaten. De beoordeling van de beveiligingsassistenten was over het algemeen heel positief. Het was een leuke en gemotiveerde groep mensen. Maar ze liepen tegen een flink aantal problemen aan. Ons team trok drie belangrijke conclusies: er waren problemen met de bediening van de speciale conducteurstelefoons. Daarnaast was de communicatie en de aansturing van deze mensen door hun eigen beveiligingsbedrijf erg onder de maat. Ten slotte verliep de samenwerking met sommige conducteurs niet optimaal en hebben we gekeken waar de gebreken lagen.´´Al met al kregen wij zo een duidelijk beeld van de gang van zaken. De conclusie was dat alle betrokken partijen flink aan de bak moesten om dingen te verbeteren. We hebben twee weken gewerkt om die verbeteringen door te voeren. Op 20 april hebben we een frisse herstart gemaakt en de eerste indrukken zijn veelbelovend.´