De reis van de medewerker

Blog geschreven door Manager Wendy Hensbergen. 

“Customers will never love a company until the employees love it first” (Simon Sinek). Steeds meer organisaties onderstrepen het belang van betrokken en gelukkige medewerkers. “Happy employees equal happy clients”, zo luidt de opvatting. Alhoewel organisaties al jaren bezig zijn met het professionaliseren van de customer journey, ziet Boer & Croon dat de employee journey bij veel bedrijven nog in de kinderschoenen staat.

De employee journey is de reis die medewerkers maken binnen een organisatie, van binnenkomst tot vertrek. Sommige HR-professionals gaan hierin nog verder. Wenda Bolink (auteur van het boek ‘De Employee Journey’) laat weten dat de reis eigenlijk nooit af is. “In een ideale journey houd je ook contact met vertrokken medewerkers”, aldus Bolink.

Alle contactmomenten binnen deze employee journey bieden organisaties een kans om medewerkers positief te beïnvloeden. Ook het tegenovergestelde is mogelijk, zo ondervond Virgin Media. Dit mediabedrijf deed onlangs onderzoek naar de impact van negatieve sollicitatie-ervaringen. Maar liefst 6% van de ontevreden sollicitanten – die tevens klant was bij Virgin Media – had hun abonnement per direct opgezegd na het gesprek. Naar aanleiding hiervan is bedrijf gestart met het Gold Standard interview programma. Het programma leidde uiteindelijk tot grote verbeteringen in de Net Promoter Score (NPS) onder sollicitanten, aldus Graeme Johnson, voormalig hoofd van Resourcing bij Virgin Media.

Naast het sollicitatiegesprek zijn er vele andere contactmomenten die organisaties aangrijpen om de medewerkers ervaring te verbeteren. Zo heeft Coca-Cola sinds een aantal jaar het Ambassador Onboarding Program. Dit programma wordt ingezet om nieuwe medewerkers zich trots te laten voelen op de organisatie en helpt hen omgaan met mispercepties over het frisdrankmerk in de buitenwereld. Of neem DELA, die naast het verzorgen van een goed afscheid, ook hun medewerkers begeleid in hun volgende stap door het aanbieden van pensioentrainingen. Zo grijpt de organisatie het afscheid van medewerkers aan om het ambassadeurschap te vergroten en haar merkwaarden te activeren.

Naast de voor de hand liggende contactmomenten (on-boarding en off-boarding), draait de employee journey ook om meer structurele thema’s gedurende de reis. Denk bijvoorbeeld aan learning & development of duurzame inzetbaarheid. Richard Brandson schreef ooit: “Train people well enough so they can leave. Treat them well enough so they don’t want to”. Een mooi voorbeeld hiervan ziet Boer & Croon terug bij AWVN waar Young Executive Mara Janssen momenteel een opdracht uitvoert. Deze werkgeversorganisatie ontwikkelde de app Tiptrack om medewerkers grip te geven op de eigen loopbaan. Via een app krijgen medewerkers inzicht in hun eigen situatie en worden ze gestimuleerd om actie te ondernemen. Tiptrack beslaat vier thema’s; werk, ontwikkeling, financiën en gezondheid. De app is inmiddels een groot succes en wordt momenteel door meer dan 14.000 medewerkers gebruikt.

Kortom, de employee journey biedt veel handvaten om de medewerkers ervaring te verbeteren. Organisaties die hiermee aan de slag willen, doen er goed aan het behapbaar te houden. Wij adviseren te onderzoeken waar de grootste pijnpunten en kansen liggen en daarmee van start te gaan.

“Unleash the full potential of your people!”

Benieuwd wat wij voor uw organisatie kunnen betekenen? Lees het  hier.

Delen

Deze website maakt gebruik van cookies om u een zo goed mogelijke gebruikerservaring te geven. Ga hiermee akkoord door op accepteren te klikken.