Crisismanagement door coronavirus enorm geholpen bij snelle implementatie Supply Chain Control Tower

Supply chains haperen als gevolg van het coronavirus. Fabrieken in Europa staan stil, China start weer langzaam op, maar veel containers staan nog op de kade in Hong Kong en Shanghai. Ook is de vraag in veel bedrijfstakken weggevallen door de lockdown. Hoe kan de impact van het coronavirus op de supply chain en het bedrijfsleven het meest effectief worden aangepakt? En welke oplossingen zijn er voorhanden? Jan Roodenburg, Associate Partner bij Boer & Croon, legt uit.

In ons eerste artikel over de ‘Impact van het coronavirus op het bedrijfsleven’, kwam naar voren dat de wereldwijde supply chain elk jaar wel incidenten kent met materiaaltekorten tot gevolg. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de vulkaanuitbarsting in IJsland van 2010: er ontstond een tekort aan hi-tech componenten, omdat de luchtvracht stagneerde. Een ander voorbeeld is de SARS-uitbraak in 2003, waarbij fabrieken in China werden stilgelegd. De overeenkomst tussen de bovengenoemde incidenten? De incidenten waren kortstondig, waardoor er direct erna aan de wederopbouw kon worden gewerkt.

Coronacrisis

Nu betreft het de uitbraak van het coronavirus met continu haperingen in de toelevering vanuit verschillende regio’s wereldwijd tot gevolg heeft. Zodra een fabriek en het lokale transport weer in beweging komen, is het onder afnemers een gedrang om voorrang te krijgen bij de uitlevering. Naar verwachting zal het maanden duren voordat de toevoer van producten en daarmee ook productie weer stabiliseert. Ook aan de vraagzijde is er onzekerheid wanneer bedrijven weer op afname van hun producten kunnen rekenen, en of hun productportfolio nog wel aanslaat. Op welke vraag speel je als eerste in, en zijn alle bottlenecks aan de inboundzijde (leveranciers) hiervoor opgelost zodat ook daadwerkelijk geleverd kan worden. Bedrijven zullen in een combinatie van productportfolio- en bottleneck analyses keuzes moeten gaan maken. Deze coronacrisis gaat met horten en stoten voorbij, waarbij de naweeën nog lang voelbaar zullen zijn als bedrijven hun zaken en inzicht in hun keten niet goed op orde hebben.

De druk neemt toe en blijft voorlopig

Voor bedrijven met toeleveranciers uit andere landen is het nu aftasten welke levering wanneer doorkomt. In een golf over de wereld zullen telkens productiefaciliteiten tijdelijk stil vallen. De eigen inkoopgroep draait overuren om transparantie in de keten te krijgen. Elk issue wordt als project opgepakt, en dat vraagt veel tijd en projectmanagement skills. Door de onzekerheid over de ontwikkeling van het coronavirus en het beleid dat per land kan verschillen, zullen de veel leveringen voortdurend wijzigen. Steeds opnieuw zal de beschikbaarheid van componenten geverifieerd moeten worden om de eigen productie-vloer en leveringen goed te kunnen plannen.

Het is niet ondenkbaar dat de verkoopafdeling klanten meerdere keren zal moeten teleurstellen als gevolg van vertraagde en incomplete leveringen. De geplande omzet staat daardoor ook onder druk. Nu al is te lezen dat veel bedrijven winstwaarschuwingen afgeven. Cash flow management is nu essentieel! Aandeelhouders en toezichthouders weten wat er aan de hand is, geven steun,  maar willen wel een kordate aanpak zien. Het overhevelen van productie naar andere locaties is geen alternatief: het virus zal overal toeslaan. Het delen van allocatie over meerdere locaties kost tijd en ‘economies of scale’ kunnen niet bereikt worden, waardoor producten duurder zullen worden.

Supply Chain Control Tower

Meer dan ooit is het daarom belangrijk om op dag basis inzage te hebben in de status van orders en de daaraan gekoppelde productie- of levertijden. Soms zelfs op uur-basis. Op urgente orders, bijvoorbeeld voor de zorgsector, staat een immense druk. Transport blokkades; grenzen die dicht zijn; allocaties van producten die door noodverordening beïnvloed worden: ondernemingen moeten hun mankracht zo effectief mogelijk inzetten om kritische orders integraal te kunnen volgen. Deze mogelijkheid bieden de huidige systemen vaak niet. Deze zijn vaak opgezet met wekelijkse informatie, die handmatig wordt geactualiseerd door medewerkers van toeleveranciers. Deze actualisatie stagneert als de medewerkers in China, of waar het virus ook heeft toegeslagen, niet goed geïnformeerd zijn over de situatie in hun eigen fabriek, stad of haven.

Al enige tijd bied het ‘Supply Chain Control Tower’ (lees het artikel voor meer info) concept dat Boer & Croon heeft omarmd, een oplossing om end-to-end transparantie te krijgen en de problemen in de supply chain gecoördineerd aan te pakken. In de huidige situatie rondom de corona-uitbraak, kun je met een Supply Chain Control Tower concept ‘real-time’ bekijken welke orders uit je klantenbestand kritisch zijn, om vervolgens daarmee de prioriteiten van alle betrokken afdelingen helder te maken.

De Control Tower geeft  iedereen binnen de organisatie hetzelfde beeld van de status van orders, en de issues die ontstaan (stoplicht systeem). Voor de inkoopafdeling is direct inzichtelijk wanneer welke benodigde componenten uit bijvoorbeeld China of Oost-Europa urgent nodig  zijn voor het eigen productieproces, zodat men weet welke leveringen het eerst opgevolgd moeten worden. De logistieke afdeling kan zich richten op de specifieke container met componenten of producten voor prioriteit-orders en daar duurdere en snellere afhandeling voor organiseren. In de eigen fabrieken of DC’s weet men direct welke order het eerst aangepakt moet worden.

Zo verschaft de Supply Chain Control Tower informatie, die essentieel is om de order-flow (daarmee ook de cash-flow) van het bedrijf zo efficiënt mogelijk te laten stromen. Deze transparante situatie maakt het voor de salesafdeling mogelijk om gedupeerde klanten eerder te waarschuwen en voor het Management team om de financiële situatie eerder met aandeelhouders delen.

Digitaliseren van de supply chain

Het opzetten van een digitale supply chain staat of valt bij de kwaliteit van de input in gekoppelde systemen. Van inkoop, productie tot sales, alle processen worden in ERP-systemen weergeven en relevante data is beschikbaar zodat de order- en goederenstroom gedetailleerd kan worden gevolgd. Men heeft – zeker voor crisis situaties – echter additionele en specifieke software nodig die data uit verschillende systemen moet kunnen halen. Hiermee kunnen namelijk statistische analyses worden uitgevoerd, zodat doorlooptijden precies voorspeld kunnen worden. Afwijkingen worden, als zij op het kritische pad liggen, gesignaleerd en kunnen aangepakt worden. Het succes van het Control Tower concept vereist zowel detail kennis als overzicht van de gehele keten. Gedurende crisis tijden kunnen dan de vruchten geplukt worden door te anticiperen op daar waar (al wel) marktkansen liggen en door snel op de meest relevante bottlenecks aan de inboundzijde te focussen.

De voordelen van een Supply Chain Control Tower

De voordelen van onze Supply Chain Control Tower nog even op een rijtje:

  • Stapsgewijs en snel te implementeren met direct resultaat
  • Door transparantie van de supply chain kan deze continu geanalyseerd worden op haar bottlenecks en marktkansen. Op die manier is winst te behalen in de doorlooptijd en marktaandeel.
  • Het geeft de mogelijkheid om de concurrentie voor te zijn en te kijken naar kansen in de markt
  • Alle afdelingen zijn op dezelfde gedigitaliseerde supply chain data aangesloten, waardoor iedereen beschikt over dezelfde informatie. Op die manier ontstaat geen frictie tussen afdelingen en kan er snel met elkaar geschakeld worden;
  • Managementinformatie over de gehele chain is op elk moment beschikbaar (eventueel in crisistijden alleen voor geselecteerde orders) waardoor de keten met een klein groepje verantwoordelijken sneller aan te sturen is: het Control Tower Team. Het management kan zich dan focussen op het oplossen van de meest relevante bottlenecks;
  • Iedereen heeft dezelfde data in handen, waarmee de effectiviteit en het enthousiasme van de organisatie wordt verhoogd;
  • Klantenorders kunnen dynamisch worden gevolgd, waardoor bij calamiteiten de benodigde informatie voorhanden is om prioriteiten te stellen. Klanten kunnen eerder (tijdig) worden geïnformeerd waardoor vertrouwen wordt verhoogd en langdurige relaties zullen worden aangegaan (i.e. de beste relaties ontstaan in tijden van crisis)

Contact

Met de Supply Chain Control Tower wordt een oplossing aangeboden voor een breed scala aan sectoren: hightech elektronica, maakindustrie, scheepsbouw en maritiem, FMCG, handel, logistieke dienstverlening en zelfs de gezondheidszorg.

Geïnteresseerd in de mogelijkheden voor het verbeteren van uw operatie en supply chain, om sterke klantrelaties op te bouwen in deze moeilijke tijd? Of om concurrentievoordeel te behalen door deze Control Tower? Haico Spijkerboer, Jan Roodenburg en Pim van Asperen vertellen u er graag meer over!

Haico (Partner) per e-mail h.spijkerboer@boercroon.nl of telefoon: +31 (0) 6 31 76 36 96.
Jan (Associate Partner – SME) per e-mail j.roodenburg@boercroon.nl  of telefoon  +31 (0) 6 11 24 08 08.
Pim (Manager) per e-mail p.van.asperen@boercroon.nl of telefoon +31 (0) 6 15 26 30 04.

Delen

Deze website maakt gebruik van cookies om u een zo goed mogelijke gebruikerservaring te geven. Ga hiermee akkoord door op accepteren te klikken.