Corona: tijd van denken en tijd van doen

Nu de eerste signalen van afvlakking van het aantal nieuwe geregistreerde corona-patiënten op IC afdelingen ons bereiken en landen om ons heen zich klaarmaken om terug te keren naar normale bedrijvigheid, moeten bedrijven in Nederland zich ook gaan organiseren richting een nieuwe werkelijkheid.

Mark Rutte benoemde het al in het persbericht 7 april jl.: Nederland moet zich gaan voorbereiden op het ‘’Nieuwe Normaal’’. Het is zeker dat dit Nieuwe Normaal blijvend anders zal zijn dan de omstandigheden voor de corona-uitbraak. Dit geldt niet alleen voor mensen en de omgang met elkaar, maar ook voor bedrijven.

Eerste focus op overleg en korte termijn acties

Veel berichten, studies, analyses zijn te vinden op het internet van grotere en kleinere advies organisaties hoe om te gaan met deze coronacrisis. Bedrijven hebben zich logischerwijs initieel gericht op directe, korte termijn acties met betrekking tot o.a. werknemers, liquiditeitsmanagement, procurement en supply chain om de directe negatieve of onzekere effecten van de coronacrisis te mitigeren. Nu deze directe korte termijn acties min of meer in gang zijn gezet, wordt het nu tijd om actie te ondernemen en voorbereidingen te treffen voor het langzaam terugkeren van productie en bedrijvigheid.

Er moeten plannen worden gemaakt voor het ‘’post corona tijdperk’’, ofwel de 1.5 meter economie. We kunnen straks weer wat vrijer bewegen, maar terugkeren naar de situatie van “voor COVID-19” is niet zomaar mogelijk. Er zal in eerste instantie sprake zijn van het langzaam opstarten van business.
Hoe snel dit opstarten van de business gaat en onder welke restricties, is nog niet te zeggen en dit verschilt per sector. Ook hangt het af van de snelheid van de ontwikkeling van het virus en de maatregelen die overheden op basis daarvan nemen.

Naast onduidelijkheid over welk scenario zich zal ontplooien, is er ook de onduidelijkheid over de wet- en regelgeving in Nederland. Voor het internationale bedrijfsleven komen daar namelijk nog de ontwikkelingen en regelgevingen van andere landen bij als complicerende factor.

Tijd om het langzaam opstarten van activiteiten te organiseren

Met al deze onzekerheden is het bijna onmogelijk voor een bedrijf zich 100% goed voor te bereiden. Zeker op de langere termijn, vanwege de mate van onzekerheid.

Wat bedrijven al wel kunnen doen, is zich voorbereiden op de vragen die beantwoord moeten worden op het moment dat bedrijvigheid weer mogelijk wordt. Boer & Croon merkt dat ook in Nederland een groeiend aantal bedrijven zich langzaam gaat bezighouden met de vragen: “Als we dan weer opstarten, ook al is het geleidelijk, hoe gaat dat er dan uit zien? Hoe gaan we dat organiseren? Als je productie weer langzaam opstart, welke ploegen zet je in, wat worden de regels?” Wat werkt goed tijdens de ‘’thuiswerk periode” én wat niet? Hoe zorgen dat onze mensen zich veilig en beschermd voelen maar ook weer aan de slag kunnen?

Er zijn een hoop zaken die geregeld moeten worden en opnieuw moeten worden opgezet. Vragen die er nooit waren moeten beantwoord worden. Procedures die er niet zijn moeten worden opgesteld. Voor het structureren van deze plannen, het coördineren van deze vragen en het voorbereiden van het terugkeren naar een Nieuw Normaal bij klanten, zet Boer & Croon zijn Young Executives en Managers in. Pragmatisch en empathische jonge management professionals die met een frisse én nieuwe blik de plannen uitwerken om de zaken weer op te starten, die gebruikmaken van nieuwe innovatieve ideeën met altijd met een kritische, onafhankelijke blik. Resultaatgericht, maar ook met begrip voor de omgeving.

Onze richtlijnen

Richtlijnen die wij gebruiken voor onze klanten zijn als volgt:

april/mei: Maak een plan hoe weer op te starten , met alle procedures en protocollen die daarbij nodig zijn.
juni/juli: Kijk hoe scenario’s zich ontwikkelen en welke overheidsmaatregelen van kracht zijn/komen. Bepaal hoe de business er de komende tijd (Q3) voor staat.
Q3 Pas de plannen om op te starten definitief aan en stem goed af met personeel, leveranciers, klanten en andere stakeholders.
Q4 Probeer je organisatie ingericht te hebben op het Nieuwe Normaal, zodat je bij de start van het nieuwe jaar klaar bent voor groei.

Get it done

Maar de belangrijkste zaak is: start direct met de voorbereidingen en organiseer jezelf (en de organisatie) om het komende half jaar mee te kunnen bewegen op de ontwikkelingen. Het motto van Boer & Croon is niet voor niets: Get it Done!

Contact opnemen

Wil je meer weten over wat wij voor jouw business kunnen betekenen? Stuur een e-mail naar info@boercroon.nl of neem direct contact op met een van onze partners:
Jaap Heeringa via j.heeringa@boercroon.nl of per telefoon via 06 – 12 31 50 20; of
Paul Stoop via p.stoop@boercroon.nl of per telefoon via 06 – 23 54 83 77.

Delen

Deze website maakt gebruik van cookies om u een zo goed mogelijke gebruikerservaring te geven. Ga hiermee akkoord door op accepteren te klikken.