Sluit

Phygital Commerce: het beste van online en offline werelden tijdens digitaal shoppen

Webwinkels moeten steeds meer concurreren met fysieke winkels sinds de opkomt van e-commerce. Het gaat in fysieke winkels niet alleen maar om het kopen, maar ook om de ervaring en beleving. Hierdoor verandert de rol van webwinkels.
Phygital commerce is de toekomst. Om de behoeften van klanten te vervullen en fricties in de klantbeleving weg te nemen worden digitale oplossingen voor de fysieke winkels ingezet. De expertgroep 'Phygital Commerce: Merging Digital and Physical Shopping 2022', onder leiding van Adyen, Youwe & Boer & Croon, geeft je handvatten om aan de slag te gaan met phygital commerce.
Pexels karolina grabowska 5632371

Onderzoeksvraag: Welke phygital commercetoepassingen kunnen helpen de belangrijkste behoeften en fricties in de fysieke klantreis te vervullen of op te lossen?

Voor een goed begrip gaan we eerst in op wat we precies met phygital commerce bedoelen, en staan we ook stil bij fricties in de klantreis.

1.1 Achtergrond van phygital commerce

Phygital commerce richt zich op het vervullen van klantbehoeften en de beleving in de winkel door digitale toepassingen in te zetten en hierbij gebruik te maken van de beschikbare data vanuit unified commerce. Het woord ‘phygital’ is een samensmelting van physical en digital.

Momenteel zijn phygital omgevingen veelal flagship stores van grote merken, zoals bijvoorbeeld de Apple Store, waarbconsumenten ondergedompeld worden in een merk- en productbelevenis. Tegelijkertijd kunnen klanten voor vragen en service gebruik maken van zowel online (chat of FaceTime) als offline mogelijkheden, en producten direct meenemen of online bestellen om deze te laten bezorgen. Hierbij vullen de online en offline mogelijkheden elkaar dus aan en brengen digitale toepassingen de voordelen in een fysieke winkel bij elkaar.

Takeaways uit (onderstaande) bluepaper

  1. Het begrip 'phygital commerce' bepaalt de toekomst van retail voor een groot deel. Door digitale toepassingen in te zetten in fysieke winkels worden klantbeloftes vervult en fricties opgelost.
  2. Een invloedrijke toepassing van phygital commerce is het verrijken van klantdata door het herkennen van klanten en de beschikbaarheid van klant-productdata.
  3. De stappen voor het behalen van het gewenste phygital commerceniveau zijn als volgt:
    • bepaal het gewenste phygital commerceniveau
    • ontwikkel het fundament over vier assen: organisatie, mensen, technologie en data
    • ga vervolgens over tot realisatie en implementatie van de phygital commercetoepassingen


Meer weten?

Ben jij nieuwsgierig geworden naar de verschillende phygital commerce-oplossingen? Benieuwd welk framework het meest succesvol is voor phygital commercetoepassingen?

Download dan hieronder de bluepaper. Zodat jij aan de slag kan gaan met phygital commerce!

Download nu de bluepaper.

Pdf