Operational Excellence QuickScan
Voor organisaties kan het lastig zijn om, wanneer het aankomt op operationeel vlak, de vinger op de zere plek te leggen.
Veel voorkomende uitdagingen zijn:
- Het startpunt bepalen (waar te beginnen bij procesoptimalisatie?)
- Proces en afhankelijkheden in kaart brengen
- Knelpunten identificeren
- Prioriteren van oplossingen
- Klantgroepen vaststellen
- Eigenaarschap beleggen binnen het team mbt continu verbeteren
Om hierop in te spelen bieden wij onze Operational Excellence Quickscan. Deze Quickscan biedt inzichten in Proces, Mensen, Prestaties en Technologie zodat een compleet plaatje geschetst kan worden van de meest belangrijke facetten bij procesoptimalisatie. Dit wordt gedaan met én door uw mensen zodat betrokkenheid en toewijding intern geborgd wordt. Hierdoor kunnen uitkomsten van de Quickscan direct geïmplementeerd worden: alle elementen die belangrijk zijn voor het bereiken van échte Operational Excellence.
De aanpak van de Quickscan is kort en krachtig
De naam zegt het eigenlijk al – binnen 2 tot 3 weken wordt een Quickscan van uw proces gemaakt gebaseerd op bovengenoemde onderwerpen. De aanpak volgt een mini-DMAIC cyclus waarin de ‘Define, Measure and Analyse’-fasen uitgevoerd worden.
Aan de hand van de uitkomsten worden aanbevelingen gedaan voor de volgende fases, waarin verbetering en controle centraal staat (i.e. ‘Improvement’ en ‘Control’) op basis van management prioriteiten. De aanpak is op maat gemaakt en combineert het beste van bottom-up analyse en aanbevelingen op basis van top-down prioriteitsstelling. Hieronder een voorbeeld hoe dit eruit zou kunnen zien:
De Quickscan levert snel resultaat op
De Quickscan geeft inzichten in hoe het proces daadwerkelijk werkt én presteert aan de hand van een Value Stream Map. Daarnaast levert het ook inzicht in de Operational Excellence Maturity van uw bedrijf en geeft het aanbevelingen hoe hiermee aan de slag te gaan. Doordat medewerkers onderdeel zijn van het gehele proces, worden operationele resultaten zowel van binnenuit belicht als vanuit een externe blik. Hierdoor zijn de ontwikkelde plannen direct uitvoerbaar. Dit zorgt voor de basis van een duurzame agenda voor het behalen van operationele resultaten en biedt dit draagvlak voor implementatie.
Een Quickscan uit laten voeren binnen uw bedrijf?
Dit artikel geeft uitleg over de praktische verbeteringen die worden geboden door ons Operations team, maar dit team kan en doet meer. Zo bieden wij oplossingen voor organisaties in de gezondheidszorg; financiële- en zakelijke dienstverlenging; transport en logistieke, maatschappelijke organisaties; onderwijs en openbaar bestuur; retail en FMCG; ICT & high tech en energie & utilities. Geïnteresseerd in de mogelijkheden voor het verbeteren van de operatie of om meerwaarde voor klanten te vergroten? Manager Pim van Asperen en Young Executive Elsje de Jong vertellen je er graag meer over! Neem hiervoor contact met hen op.