Succesvol integratietraject in 7 stappen
Onderzoek van Harvard Business Review stelt dat 70–90% van de overnames er niet in slaagt de verwachte waarde voor de koper te leveren. Deze mislukkingen komen doorgaans tot uiting in het niet bereiken van synergiën, financiële doelstellingen of integratie-uitdagingen.
Boer & Croon zet de belangrijkste aandachtspunten voor een succesvolle integratie op een rij.

Synergiën ontstaan niet vanzelf:
Het is belangrijk om een helder beeld te hebben van de strategische uitgangspunten van een overname. Zorg ervoor dat het benutten van de geïdentificeerde synergiën speerpunten zijn in het integratieplan.
Heb een duidelijk beeld van het organisatieontwerp van het fusieproduct:
Het hebben van een duidelijk organisatieontwerp, ondersteunend aan de beoogde synergie, is essentieel om het integratieproces te ontwerpen.
Slechte (resource)planning zorgt voor een lange doorlooptijd en suboptimale integratie:
Het hebben van een gedetailleerde activiteiten- en resourceplanning vormt de sleutel tot een succesvol integratietraject. Integratietrajecten zijn arbeidsintensief en lopen vaak uit en kennen kwaliteitsproblemen door gebrek aan beschikbare tijd bij de betrokken medewerkers.
Heldere governance structuur zorgt voor grip op het integratietraject:
Betrokkenheid vanuit het management is essentieel voor het succes van een integratietraject. Niet alleen vanuit een voorbeeldrol die zij vervullen, maar ook in het bieden van de juiste instrumenten voor het bijsturen in het integratietraject.
Communiceren is het smeermiddel van integratietrajecten:
Zorg ervoor dat er gedetailleerd in kaart is gebracht wie de stakeholders zijn in het integratietraject, welke momenten heldere communicatie vereisen en stem het narratief en het communicatieplan daarop af. Communicatie is een continue proces zolang het integratietraject loopt en dus niet enkel een feestje bij de aankondiging van een overname.
Creëren van een nieuwe gezamenlijke cultuur is instrumenteel voor het succes van de integratie:
Het negeren van verschillen in bedrijfsculturen is funest voor de integratie. Het inzichtelijk maken van deze verschillen is het startpunt bij het samensmelten tot een nieuwe gedeelde cultuur. Ook cultuur kan concreet gemaakt worden waarbij het gecombineerd inzetten van harde en zachte elementen de sleutel tot succes is.
Start het integratie traject zo vroeg mogelijk:
Hoe eerder een PMI Specialist wordt betrokken in het transactieproces, hoe meer waarde er kan worden gecreëerd in het integratieproces.