Maak een einde aan schijnzelfstandigheid binnen jouw organisatie, voordat het te laat is

In de zorgsector zijn de laatste jaren steeds meer zzp´ers komen werken. Veel zelfstandige werknemers kiezen hiervoor, omdat ze zo werk en privé beter op elkaar kunnen afstemmen en meer autonomie ervaren om projecten, klanten en werkmethoden te kiezen. Voor zorgorganisaties is het inhuren van een zzp´er soms aantrekkelijk omdat zo verplichtingen als een vast arbeidscontract worden vermeden.
Schijnzelfstandigheid
Er is echter ook vaak sprake van schijnzelfstandigheid. Schijnzelfstandigheid is een situatie waarin iemand officieel als zelfstandige (zzp'er) werkt, maar in de praktijk hetzelfde werk en dezelfde verantwoordelijkheden heeft als een werknemer in loondienst. Dit kan gebeuren wanneer zorginstellingen of opdrachtgevers zzp'ers inschakelen om arbeidsrechtelijke verplichtingen, zoals het betalen van loonbelasting, sociale premies en vakantiegeld, te omzeilen. Het is een vorm van constructie die de regels voor zelfstandigen ondermijnt en vaak nadelig is voor zowel de zzp'er als de belastingdienst.
De oplossing
Om een einde te maken aan schijnzelfstandigheid, PNIL-kosten te reduceren en tegelijkertijd continuïteit van dienstverlening te kunnen garanderen, moeten zorgorganisaties zoveel mogelijk zzp'ers in een vast dienstverband zien te krijgen. Boer & Croon kan hierbij de nodige ondersteuning bieden. Onze mensen weten niet alleen alles van het reilen en zeilen van een zorginstelling, ze hebben ook ervaring met verandermanagement. Want dit gaat niet om slechts een administratieve verandering: het heeft ook grote impact op de zzp'ers zelf.
Focus op de menselijke kant
Boer & Croon integreert projectmanagement met verandermanagement in één traject, om maximale adaptatie van de verandering te behalen. Samen met een intern ondersteuningsteam van de klant werken wij vraagstukken uit op het gebied van HR, capaciteit, continuïteit, finance en fiscaliteit. Met de uitkomsten hiervan gaan wij ons focussen op de menselijke kant, met als doel dat alle medewerkers binnen de organisatie worden gemotiveerd om de nieuwe werkwijze te omarmen. Hierbij maken wij gebruik van een veranderaanpak gebaseerd op de beproefde ADKAR-methodiek: het creëren van Awareness, Desire, Knowledge, Ability en Reinforcement. Wij voeren dit traject uit bij meerdere zorgorganisaties, waarbij we sturen op een continuïteit van de dienstverlening, rust op de werkvloer en een reductie in PNIL-kosten.