Sluit

Hoe draagt gedrag meetbaar bij aan je bedrijfsresultaat?

De invloed van gedrag op de bedrijfsresultaten is vaak ongrijpbaar. Gedragsonderwerpen worden vaak geïnterpreteerd als het tegenovergestelde van feitelijk sturen. Het tegendeel is waar. Performance Behaviour heeft bewezen, door bedrijven te ondersteunen met onder andere gedragsanalyses tijdens High Impact Momenten en feedback van facilitators, dat het zowel bedrijfsresultaat als meer werkplezier oplevert.
Lees hieronder hoe het werkt:

Website formaat 1611 x 900 px 25

BEDRIJFSCULTUUR IS ESSENTIEEL VOOR HET RESULTAAT

Veel leiders houden ervan om feitelijk en data gedreven leiding te geven. Dat geldt vooral bij operationele, financiële en technische afdelingen. Daarbij worden gedragsonderwerpen vaak geïnterpreteerd als het tegenovergestelde van feitelijk sturen. Het tegendeel is waar.

Hoewel de bedrijfscultuur vaak wordt gezien als vaag, zacht en ongrijpbaar, beseffen veel leiders ook dat die cultuur belangrijk is en dat het invloed heeft op de resultaten. Wat ze meestal niet weten, is hoe en in welke mate. Daardoor zijn verbeterinitiatieven niet altijd succesvol en blijft het gewenste resultaat uit


'In recent years, a clear correlation has been demonstrated between behavioral improvement and an organization's key core KPIs.'


GEDRAG OMZETTEN NAAR GROEI

De afgelopen jaren is er een duidelijke correlatie aangetoond tussen gedragsverbetering en de belangrijkste kern-KPIs van een organisatie. Daarbij worden de waarden van de organisatie vertaald naar concreet meetbaar gedrag die invloed heeft op bedrijfsresultaat.

Met de inzet van facilitators, speciaal getrainde mensen die observeren en feedback geven, kan gedrag worden omgezet in groei. Tijdens High Impact Momenten, bijvoorbeeld een dagstart of MT meetings, analyseren facilitators het gedrag. De opgedane inzichten worden gebruikt om het “verspillingsgedrag” (bijvoorbeeld 'te laat komen') te reduceren en het “performance gedrag” (zoals bijvoorbeeld 'open vragen stellen') te stimuleren, wat zorgt voor betere bedrijfsresultaten. Dat is in lijn met de Lean methodologie waarbij je kijkt naar het elimineren van verspilling bij machines, daarmee kun je ook op een effectieve menselijke manier medewerkers stimuleren verspillingsgedrag te verminderen (en vooral performance gedrag te vermeerderen).


Voorbeeld resultaat DOOR PERFORMANCE BEHAVIOUR

Capaciteit output gaat omhoog, OEE (overall equipment effectiveness) verhoogd en medewerkerstevredenheid groeit. Denk aan order grote 10-13 procentpunt groei (bijvoorbeeld OEE van 57% naar 70%). Daarnaast wordt vaak de ‘onaantastbare’ energie aanzienlijk verhoogd en kan er actief gemeten worden welke bedrijfswaardes geïntegreerd zijn en welke nog niet.


'Wat hen uiteindelijk heeft geholpen, is de Performance Behaviour.'


ACTIVEER OOK HET GEDRAG VAN JE MEDEWERKERS

Als leidinggevende wil je dat je resultaten versneld, effectief en duurzaam toenemen. Met de juiste aanpak activeer je het gedrag van je medewerkers zodat het leidt tot bedrijfsresultaat. Wil je weten wat Performance Behaviour concreet kan betekenen voor jouw bedrijf? Vraag dan een vrijblijvend gesprek aan.


Bron

Bron: Performance Behavior (Neil Webers, 2010)

Neem contact op met: