Sluit

Het Huis van de Democratie en Rechtsstaat heeft een sterk fundament gekregen

De aanleiding was vervelend, maar hierdoor heeft ProDemos nu wel een enorme professionaliseringsslag gemaakt. Met de hulp van Boer & Croon is de organisatie nu een voorloper met hun integriteitsbeleid.
Adobe Stock 493052442

ProDemos is een organisatie die zich bezighoudt met de promotie van democratie in Nederland. Ze richten zich voornamelijk op jongeren, maar zijn ook bekend van de Stemwijzer. Al enige tijd kwamen er signalen van grensoverschrijdend gedrag door een leidinggevende, waar aanvankelijk onvoldoende aandacht aan werd geschonken. In 2019 werd de betreffende persoon ontslagen, waarna Tjibbe Joustra in opdracht van de minister van Binnenlandse Zaken een onderzoek naar de misstanden uitvoerde en ProDemos een verbeterplan opstelde om te voorkomen dat deze problemen zich in de toekomst weer zouden kunnen voordoen. ProDemos kwam hierdoor onder verscherpt toezicht van de Tweede Kamer te staan. Boer & Croon kreeg de opdracht om de voortgang van de implementatie van dit verbeterplan te evalueren. Een gesprek met de uitvoerders van de opdracht, Elske Mertens en Harry Loozen. 'De aanleiding was vervelend, maar ProDemos is er sterker en professioneler uitgekomen.'

Wat een bijzondere opdracht! Hoe zijn jullie te werk gegaan?
Elske
: Dit was een enorm leuke opdracht. Harry en ik vormden een sterk team en we vulden elkaar goed aan in ervaring, competenties en persoonlijkheid.' Dit wordt beaamd door Harry: 'Ik heb ooit een leiderschapsmodel ontwikkeld, en als je dat model projecteert op onze samenwerking dan zie je dat deze hieraan voldoet. Met onze aanvullende capaciteiten is de eerste stap al gezet.
De tweede stap bestond uit gezamenlijke waarneming en analyse. Je moet je goed oriënteren voordat je met zo´n opdracht verder gaat. Daar hebben we veel tijd en aandacht aan besteed. Goed gekeken wat er aan de hand was, de rapporten gelezen en diepte-interviews gehouden. Aan de hand hiervan konden we een analyse maken van de situatie en hebben we een visie ontwikkeld die we konden toetsen aan het 7S-model van McKinsey. Dat hebben we vervolgens gekoppeld aan de systematiek van het verbeterplan. Heel belangrijk was de communicatie. We hadden frequent contact met de opdrachtgever, maar ook met de medewerkers. Dat was niet alleen nodig om een goed beeld te krijgen van de interne situatie, maar ook om draagvlak te krijgen voor het proces en de conclusies van ons onderzoek.'


Zo'n organisatie heeft een hoop meegemaakt. Hoe wordt er dan gereageerd op alweer een extern bureau dat in de keuken komt kijken?
Harry: 'Nou ja, er was in het begin wel sprake van enige aarzeling. Die hebben wij vrij snel weten te overwinnen door onbevangen aan de slag te gaan en de medewerkers te laten voelen dat we hun opvattingen serieus nemen. We hebben ook duidelijk gemaakt dat we in deze fase niet op zoek waren naar fouten, maar naar aanknopingspunten om er samen sterker van te worden. Dus niet veroordelend, maar opbouwend.'
'Die groepsinterviews met steeds vijf tot zeven deelnemers hebben daar ook bij geholpen', zegt Elske. 'Iedere groep was vertegenwoordigd: raad van toezicht, directie, OR, de begeleiders en de staf. We hebben veel aandacht besteed aan de samenstelling van die groepen: man, vrouw, lang in dienst of juist niet. Zo kregen we een representatieve weergave van de organisatie. En we waren ons bewust van eventuele groepsdruk, dus we hebben steeds gezegd: als je ons individueel nog iets wil laten weten, bel of mail ons dan. Die gesprekken gingen voorspoedig. Mensen kregen van tevoren de vragen toegestuurd, zodat ze zich konden voorbereiden. Daarna nam Harry de lead. '

'Dat ging heel natuurlijk', vult Harry aan. 'We vullen elkaar goed aan. Elske is analytisch sterk, nauwkeurig en gestructureerd. En ik heb wat meer ervaring. We hebben na afloop de antwoorden op de vragen vergeleken om te zien of er grote verschillen waren tussen de groepen. Dat bleek niet het geval te zijn. Uiteindelijk hebben wij een positief rapport kunnen uitbrengen.'

Elske
: 'Ze stonden onder verscherpt toezicht door de Tweede Kamer en moesten regelmatig rapport uitbrengen. Dat zorgt voor een enorme druk op de organisatie. Ons rapport is uiteindelijk ook een reden geweest om dat verscherpte toezicht op te heffen. De organisatie was ook dankbaar voor ons rapport. Dat is fijn. We zijn natuurlijk objectief en professioneel te werk gegaan, maar het is uiteraard leuk als je aan het eind van de rit een positief rapport kunt uitbrengen.'


Boer & Croon heeft natuurlijk veel ervaring met transformaties. Verwachten jullie vaker dit soort evaluaties te gaan doen?
Elske
: 'Onze Public Solution wordt hier vaker voor gevraagd. Inderdaad, juist door onze ervaring met transformaties. We konden ook wel constateren dat ProDemos sterk geprofessionaliseerd is. De aanleiding was vervelend, maar hierdoor hebben ze nu wel een enorme professionaliseringsslag gemaakt.' Harry sluit af: 'Je kunt wel zeggen dat ze nu een voorloper zijn met hun integriteitsbeleid. Vanuit een slechte situatie is dat helemaal omgebogen. Dat is mooi om te zien en waardevol om daar samen vanuit Boer & Croon een bijdrage aan te hebben geleverd.'

Whats App Image 2023 11 23 at 16 10 59

Harry Loozen

Executive Interim Manager & Boardroom Consultant

Meer informatie over het leiderschapsmodel of over Boer & Croon Public?