Europa maakt grote stappen met de invoering van ketenzorgplicht
Nationale wetgeving
Dit schept eindelijk duidelijkheid voor het Europese bedrijfsleven. Dat kan zich nu gaan voorbereiden op de verplichtingen die met deze belangrijke Europese richtlijn gepaard gaan. Maar eerst zal CSDDD door de lidstaten in hun nationale wetgeving moeten worden opgenomen om bindend te zijn voor bedrijven. Ook zullen zij mechanismen moeten optuigen voor handhaving en sancties voor niet-naleving.
Best practice
De lidstaten doen er goed aan om lering te trekken uit de ervaringen van Duitsland, waar een nationale ketenzorgplicht reeds eerder is aangenomen. Door dit als een 'best practice' te beschouwen kan worden geanticipeerd op eventuele fouten en dilemma's waar de Duitse wetgever mee is geconfronteerd. En wellicht antwoord op vragen als het wel of niet integreren van een corporate governance-code of andere vormen van bestuurders- en bedrijfsverplichtingen. Dit komt niet alleen de efficiency, maar ook de snelheid van invoering ten goede.
Vestigingsklimaat
Tot slot valt gedurende de implementatie van de wetgeving te verwachten dat er een discussie op gang komt om CSDDD op deelonderwerpen af te zwakken, anders te interpreteren of uitzonderingsgevallen te benoemen. ESG-wetgeving komt voort uit het streven om de hoogste normen voor milieubescherming, mensenrechten en maatschappelijk verantwoord ondernemen in acht te nemen. Echter, als dit op mondiaal vlak betekent dat de concurrentiepositie van Europese bedrijven ernstig wordt benadeeld, lopen we de kans dat het kind met het badwater wordt weggegooid. ESG-idealen zullen altijd in balans moeten blijven met een gezond vestigingsklimaat.