Sluit

Diederick van Mierlo gestart als Partner bij Boer & Croon

'Zorg nu het goed gaat dat jouw onderneming ook economisch tegenwind kan overleven', zegt Diederick van Mierlo. De oud-bankier van ABN AMRO is toegetreden als partner bij Boer & Croon. Onder zijn leiding zal de dienstverlening 'Transformation & Restructuring' verder worden uitgebouwd.
Diederick van Mierlo

Diederick: ‘Nederland laat nog steeds een mooi groeicijfer zien, het bedrijfsleven heeft nog weinig last van alles wat nu op ons afkomt: de oorlog in Oekraïne en hoge inflatie bijvoorbeeld. Maar iedereen verwacht dat dit wel aanstaande is en dat we wel wat donder en bliksem kunnen verwachten, zeker als de rente verder gaat stijgen. Dus het is wel zaak om bijtijds te bekijken of een herstructurering aan de orde is. Zodat je goed bent voorbereid als de bank de afdeling inschakelt waar ondernemingen met een verhoogd kredietrisico terechtkomen.

Beter voorkomen dan genezen

Als je eenmaal dat stempel van verhoogd risico hebt gekregen, dan zijn banken vandaag de dag, meer dan in het verleden, verplicht een bepaald behandelpad af te lopen. Het zou dus goed zijn om, zodra er (kleine) signalen zijn van teruglopende liquiditeit of tegenvallers bij de introductie van een nieuw ERP systeem, niet te wachten met hulp zoeken om zaken ten goede te keren. Samen met een adviseur kun je een plan maken dat aan de bank kan worden gepresenteerd om te voorkomen dat je in uiteindelijk ‘in default’ raakt. Zo stuur je de onderneming veel actiever. Daar kan Boer & Croon een rol van betekenis in spelen.’


30 jaar bankierservaring

Aan het eind van zijn studie Nederlands Recht (Erasmus Universiteit) volgde Diederick een internationale stage bij ABN AMRO . Hierna ging hij bij de bank werken en heeft daar de afgelopen 30 jaar ruim 15 functies vervuld. De eerste 10 jaar aan de commerciële kant, voornamelijk gericht op het grootbedrijf, bovenkant middenbedrijf en grote internationale corporates. De laatste 19 jaar werkte hij binnen risk management, en hij was lange tijd voorzitter van het hoogste kredietcollege van ABN AMRO, waar alle grote kredietbesluiten worden genomen.


Het vormgeven van een financiële transactie

´We zeiden wel eens gekscherend dat wij meeschreven aan het financiële katern van de krant van morgen, omdat wij betrokken waren bij vrijwel alle grote en kleinere fusies, overnames en private equity transacties die in Nederland plaatsvonden. De afgelopen jaren heb ik mij voornamelijk bezig gehouden met ondernemend bankieren. Hierbij stond het klantbelang altijd centraal en door het vormgeven van een transactie, in de vorm van slimme financiering of door inzetten van equity, waren alle partijen tevreden. Ik ging graag op bezoek bij klanten om te horen of wij een oplossing konden bieden als er iets aan de hand was. Soms was dat positief, denk bijvoorbeeld aan een grote acquisitie.
Maar als het wat minder goed ging bij de klant en er aanleiding was om poolshoogte te nemen, ging ik bekijken of die zorg terecht was. Als dat het geval was dan ging ik daar samen met de collega´s van financial restructuring en bijzondere kredieten aan de slag om die problemen te lijf te gaan. Zelf heb ik ook een aantal jaren bij financial restructuring gewerkt, dus ik ken de klappen van de zweep goed.´


Kredietcrisis heeft bankieren veranderd

´De afgelopen 12 jaar is de wet- en regelgeving sterk toegenomen: ik doel dan op de regels waar de banken – terecht overigens – aan moeten voldoen na de kredietcrisis. Dit betekent wel dat bankieren in de 21e eeuw anders is geworden. Niet alleen ‘data’ zijn veel belangrijker geworden, ook kijken toezichthouders veel meer aan de hand van met data opgestelde modellen naar portefeuillerisico´s. Hierdoor zijn de mogelijkheden tot het verlenen van maatwerk afgenomen. Ook zaken die maatschappelijk heel relevant zijn, zoals KYC, leggen een enorm beslag op de beschikbare hoeveelheid tijd en geld binnen financiële instellingen waardoor er nog minder tijd is voor ‘een goed gesprek’.

'Ik vind het veel leuker om samen met klanten aan een transactie te werken. Ik geniet ervan als de relatie tussen klant en bank, zelfs daar waar het gaat om transformatie en restructuring, in goede harmonie verloopt. Dat is één van de redenen waarom ik mij bij Boer & Croon heb aangesloten. Het is een ondernemende club mensen die ik al jaren ken, die groeit, aan de weg timmert en ook de ambitie heeft om verder te groeien. Ik denk dat ik daar een belangrijke rol in kan spelen. Ik ga de positie van Jos Zandhuis overnemen, die jarenlang de Transformation & Restructuring Solution heeft geleid. Ik zie er naar uit om samen met Eelco Koehoorn te bekijken hoe wij die praktijk verder kunnen uitbouwen, zeker met de mogelijkheden die de combinatie met Aeves in de AB&C Groep biedt. Je ziet dat deze club veel aantrekkingskracht uitoefent op recent afgestudeerden. Bij onze Solutions kunnen zij veel ervaring opdoen. Ik heb zelf ook altijd met hele diverse teams gewerkt, met jong talent en bewezen leiderschap. Dat is voor iedereen erg stimulerend.´

Buiten werktijd is Diederick een zeer gepassioneerd zeiler. Iedere week zeilt hij in wedstrijdverband. In de winter skiet hij veel en samen met zijn vrouw is hij actief lid van het Concertgebouw Amsterdam.